Branding… En dan heb ik het over de Engelse variant gericht op marketing en niet over de branding van de zee…
Alle bedrijven hebben met branding te maken, want branding is marketing. Branding is een manier om je als organisatie te identificeren en positioneren in de markt. Dus hoe wil je dat de consument het bedrijf ziet en ervaart.
Voor Een Blik Talent heeft branding meer betekenissen. Uiteraard ook op de manier over positionering in de markt maar ook in mijn dienstverlening speelt branding een belangrijke rol.
Waarom? Dat leg ik je graag uit in deze nieuwe blog.
Talenten
De basis van Een Blik Talent en eigenlijk ook van mijn andere bedrijf Make a Match, zijn talenten. Het ontdekken en inzetten van talenten voor coachees maar ook voor organisaties zijn de basis van beide bedrijven. Met het ontdekken en inzetten van talenten stopt het natuurlijk niet, want hoe je ze gaat inzetten is misschien nog wel de belangrijkste vraag. We kunnen gaan ontdekken en ontrafelen maar als we er uiteindelijk niets mee gaan doen dan is dat natuurlijk zonde. Kijk, en nu komt branding dus om de hoek. Je moet jezelf gaan positioneren in de markt, dus het gaat erom hoe jij jezelf gaat verkopen aan bedrijven. We noemen dit ‘personal brand’. Voor bedrijven werkt het andersom en daar wordt het ‘employer brand’ genoemd.
We gaan even een paar stappen terug. Wat heb je nodig om je jezelf in de markt te presenteren als werkzoekenden;
- Cv;
- Foto;
- Motivatie- en sollicitatiebrief;
- Social media;
- Elevator pitch;
- Sollicitatiegesprek.
Personal brand en employer brand
Al deze uitingen moeten aansluiten bij jouw personal brand, dus wie jij bent en waar jij voor staat. Met deze vraag beginnen de trajecten bij Een Blik Talent, we gaan antwoorden geven op die vragen door de Mentality match. Met de Mentality match gaan we ontdekken wat jouw ambities, drijfveren, leefstijl en waarden en normen zijn. Als we weten hoe jij in het leven staat kunnen we vanuit daaruit jouw personal brand gaan omschrijven. Voor bedrijven werkt het eigenlijk precies hetzelfde en op die manier kunnen we het employer brand opstellen.
Mentality
Zodra we weten wat jouw brand is kunnen we die aanpassen op de uitingen die je gaat doen voor je sollicitatie maar ook bij het opstellen van de vacature en arbeidsvoorwaarden.
Een voorbeeld vanuit de Mentality match om het wat meer inzichtelijk te maken. Een traditionele burger is iemand die zich erg vasthoudt aan discipline, regelmaat en waarden en normen. Het gezin is de belangrijkste factor in het leven en werk komt op de tweede plaats. Het leven ziet er sober en spaarzaam uit en er is veel maatschappelijke betrokkenheid. De kosmopoliet staat geheel anders in het leven. Materialisme, succes en ambitie spelen een belangrijke rol in dit internationale georiënteerde leven. Werk en een sociaal leven zijn belangrijker dan een gezin voor de kosmopoliet.
Een traditionele burger is een heel ander type persoon dan een kosmopoliet en hebben beide dus een heel ander personal brand. De uitstraling en inhoud van het cv en brief zal anders zijn en ook het sollicitatiegesprek zal op een andere manier gevoerd worden. Een vacature zal voor beide personen ook op een andere manier geschreven moeten worden doordat zij op een andere manier communiceren. En dan hebben we het nog niet eens over de arbeidsvoorwaarden gehad want ook daar zitten verschillen in.
De match
Om dus een goede match te krijgen is het van groot belang om te weten wat je personal brand of employer brand is. De komende dagen zal ik op social media verder in gaan op de stappen die nodig zijn om te solliciteren, hou dus LinkedIn, Instagram en Facebook goed in de gaten.
Wil jij aan je personal brand werken of zijn jullie als organisatie op zoek naar jullie employer brand en zoekend in de manier waarop jullie dat kunnen implementeren? Ik help jullie daar graag bij, neem contact op met mij voor meer informatie.
www.eenbliktalent.nl
manon@eenbliktalent.nl
06 – 52 59 40 35